دوره توسعه(پسا توسعه):

دوره توسعه دوره­ای است منطبق بر سطوح آمادگی تجاری 8 و 9(CRL8  و CRL9) که در آن شرکت به شکل کامل مشتریان خود را شناخته، به تولید انبوه محصول خود رسیده، دارای واحد R&D بوده و برای دستیابی به محصولات و خدمات جدید و به‌روزرسانی مشتریان تلاش می­کند.

این مرحله مخصوص شرکت­هایی است کاملاً بلوغ‌یافته در سه سطح فناوری، انسانی و مالی می‌باشد و یکی از خروجی‌های ان شرکت‌های موفق دوره پسارشد می‎‌باشد. بتوانند در راستای تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی خود و یا توسعه فناوری‌های سطح بالا فعالیت نمایند. در این مرکز علاوه بر انعطاف‌پذیری بالا، کیفیت و طراحی خاص ‌و سفارشی اجزاء متناسب با شرایط، خدمات و ملزومات ویژه‌ مورد نیاز در نظر گرفته شده است. به این معنا که، از آنجایی که در این بخش قرار است تا زمینه ارائه خدمات تخصصی در راستای توسعه و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و فناوری­های نو در زمینه‌ها و رشته‌های متنوع صورت پذیرد و بالطبع، هر یک از این زمینه‌ها و رشته‌ها نیازمند خدمات، تجهیزات و مشاوره‌های خاص خود می باشند، لذا علاوه بر فضاهای عمومی همچون: فضای اداری استقرار، اتاق جلسات و .. که غالباً در آن­ها کمیت مد نظر می‌باشد، یک سری فضاهای ویژه که دارای کیفیت بالا و مجهز به امکانات، تجهیزات و خدمات اختصاصی و سفارشی متناسب با پژوهش یا فناوری موردنظر می‌باشند، جهت ارائه به متقاضیان در نظر گرفته می‌شود.

همچنین به واسطه ویژگی­ها و نیازمندی­های خاص مخاطبین، در این مرحله خدمات مشاوره‌ای ویژه همچون خدمات مربوط به ثبت حق اختراع و حفظ مالکیت فکری و یا انتقال فناوری و … ارائه خواهند شد و به همین علت فضای کاری مشاورین ویژه و خدمات خاص نیز در در نظر گرفته شده است. هر چند که متناسب با شرایط و مقتضیات، دیگر فضاهای اختصاصی همچون آزمایشگاه ویژه یا محل استقرار تجهیزات خاص نیز در این مرحله می‌بایست مدنظر قرار گیرد.

مجموعه ساختمان چند منظوره پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای این دسته‌ از مخاطبین در نظر گرفته شده است که شرایط نسبتاً پایدارتر و با ثبات‌تری را به واسطه مراحل کسب وکار و فعالیت­های تجاری دارند.

بنابراین مخاطبین این مجموعه را غالباً شرکت­های رشد یافته و موفق خارج از شده مرکز رشد پارک، شرکت­های همکار پارک در زمینه ارائه خدمات و مشاوره، شرکت­های زایشی، شرکت­های همکار و مراکز تحقیقاتی، شرکت های معتبر فعال، شرکت­ها و موسسات وابسته به صنایع، واحدهای تحقیق و توسعه صنایع به همراه دیگر متقاضیان استقرار در این مجموعه از پارک تشکیل می‌دهند. همانگونه که مشخص است مشخصات غالب این دسته از مخاطبین، رشد یافتگی، فعالیت در سطح حرفه‌ای‌ و جدی‌تری از  تجارت و کسب وکار، نیاز و وابستگی شدید به محیط شبکه‌ای و … می‌باشد. بر اساس این مشخصات، در طراحی اجزای این مجموعه می‌بایست استانداردهای محیط کسب وکار با کیفیت بالا، فضای شبکه‌ای موثر و کارآمد، نظم و قوانین محیط‌های معتبر تجاری، ثبات و پایداری تسهیلات و امکانات و … مدنظر قرار گیرند.

از آنجایی که  مدت زمان حضور شرکت­های مستقر در ساختمان چند مستاجره با توجه به میزان تعامل و همکاری آن­ها با پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از یک دوره زمانی میان مدت ( 5 تا 10 سال) تا یک دوره زمانی بلند مدت ( 10 تا 20سال) متغیر خواهدبود، لذا ارزیابی عملکرد این دست از شرکت­ها با توجه به ثبات و کارآمدی روز افزون آن­ها مشابه شرکت­های مستقر در مرکز رشد نمی­باشد. این ارزیابی‌ها ممکن است تنها در یک یا حداکثر دو دوره و به فاصله زمانی حداقل یک ساله و صرفاً در مقطع آغازین حضور شرکت در پارک جهت اطمینان از ثبات شرایط و موقعیت شرکت صورت پذیرد. لذا در ارزیابی‌‌ عملکرد این شرکت­ها، توانمندی­های کادر رهبری و وضعیت و شرایط مالی و اقتصادی شرکت­ها به عنوان معیارهای اصلی ارزیابی عملکرد مورد توجه و عنایت قرار می‌گیرند.

مدت زمان حضور شرکت­ها در برنامه رشد حداکثر ؟؟؟ سال است و زمان استقرار در پایان هر سال منوط به نتایج ارزیابی­های سالانه و نظارت دوره­ای فصلی شرکت­ها قابل تمدید خواهد بود.