0O1A5767

بسته بندی؛ نقطه عطف تبلیغات


سومین دوره آموزشی توانمندسازی با محوریت مدیریت بسته بندی در فرآیند بازاریابی و صادرات از مجموعه دوره‌های تخصصی دومین نشست اکسپورتک (Exportech2) در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و با همکاری منطقه آزاد ارس توسط مهندس مازیار قاسم زاده سنگرودی در روزهای 16 و 18 شهریور ماه برگزار شد.
مازیار قاسم‌زاده با اشاره به اهمیت مولفه‌های بازاریابی، برندینگ، تبلیغات، بسته بندی و نقش مدیریت و جایگاه خطیر آن در این حوزه، سه پرسش اساسی چه کاری باید انجام شود؟ چه زمانی باید انجام شود؟ و چه کار باید کرد تا در بهترین و ارزان ترین شکل ممکن انجام گیرد؟ را مطرح کرد و برای پاسخ‌گویی به این سه پرسش از نقش مولفه‌های تبلیغات و بسته بندی بهره برد.
ایشان در ادامه اهمیت نقش تصویر سازی ذهنی در شکل گیری و رشد برندینگ از طریق تبلیغات و بسته بندی را بسیار پررنگ تر از روش های مرسوم دانست و افزود برند فرآیند کاشت داشت و برداشت ارزش های مادی و معنوی است و با مدیریت برند تفاوت دارد. مدیریت برند فرایند انتخاب، ایجاد، تقویت و حفظ شناسه به منظور ارتباط و تشخیص است.
قاسم زاده به ارتباط بسته بندی و حوزه برندینگ نیز پرداخت و گفت: ثابت شده است که نام تجاری توسط ویژگی های جانبی از جمله رنگ، شکل، جنس و… شکل می گیرد و از دید مصرف کننده بسته بندی بیرونی ترین ابزار ارتباط بین برند و مصرف کننده خواهد بود.
وی با تاکید بر نقش بازاریابی بر ارزش گذاری گفت در گذر زمان که شرکت ها فراتر از انتظار مشتریان ظاهر می شوند و برند آن ها رشد می کند و طیف وسیعی از مشتریان ثابت را دارا هستند، این مشتریان در ادامه مسیر مارکتینگ دیگر کالا را خریداری نمی کنند بلکه ارزش کالا را خریداری می کنند.
ایشان افزود مسیر تبدیل شدن به برند مسیری غیرمستقیم و از طریق تصویرسازی ذهنی و به شیوه ای غیرکلامی است. وی ضمن یادآوری این نکته که بسته بندی علمی میان رشته ای است به 7 گام اصلی در بسته بندی اشاره کرد که شامل اصلی نام و نشان، لوگو، رنگ، تصاویر کلیدی، تایپوگرافی، هندسه و شکل بسته بندی می‌باشد.
وی ضمن اشاره به این نکته که قیمت تمام شده بسته بندی در دنیا عددی در حدود 5 تا 25 درصد است گفت این عدد در ایران 35 درصد است و افزود این بازار رقابتی اصلا معقول به نظر نمی رسد.
قاسم زاده در ادامه ویژگی های بسته بندی های نوین را برشمرد که شامل آسان باز شو بودن ، سبک بودن، قابلیت استفاده مجدد، ایمن و سازگار با محیط زیست بودن می‌باشد.
ایشان در انتها یادآوری کرد بسته بندی نقطه عطف تبلیغات است و به حدی دارای اهمیت است که دنیا به آن تبلیغات 5 ثانیه ای می گوید. این بدان معناست که بسته بندی در عرض 5 ثانیه باید خود را نشان بدهد و در واقع جذاب، آگاهی دهنده، متقاعد کننده و یادآوری کننده باشد. در این بازار رقابتی شرط اول ماندگاری محصول، دیده شدن است. قطعا بسته بندی اولین نگاه مشتری به ماست و نباید این فرصت بسیار کلیدی را از دست بدهیم.

.

برچسب ها: بدون برچسب

دیدگاه ها بسته شده اند.