۴ توصیه برای بهبود مدل کسب وکار

بسیاری فکر می کنند داشتن ایده منحصر به فرد که به فکر کسی دیگر خطور نکرده یا تولید محصولی خاص که تاکنون وجود نداشته است، رمز موفقیت یک کسب وکار است. اما باید بدانید که این امر، یک سوءبرداشت است که منجر به ایجاد تصوری رایج و غلط شده است.

تصور داشتن ایده بزرگ و خلق داستان کارآفرینی مان، فقط یک قصه خیالی است و تکیه به داستان خیالی، شکست به همراه دارد.
حقیقت ماجرا این است که آنچه سبب خلق محصول عالی می شود ایده یا کاری که انجام می دهید نیست، بلکه تعریف درست مدل کسب وکاری تان است. مدل کسب وکاری، منطق چگونگی ایجاد سازمان و ارائه ارزش را بیان می کند. به بیان ساده تر، چگونه کسب درآمد می کنید. برای درک مدل کسب وکاری، می بایست درک درست از محصول داشته باشید، مشتری خود را بشناسید و ارزش پیشنهادی کسب وکارتان را بدانید. شما باید منابع و مباحث مالی کار خود را بشناسید.
در یک مدل کسب و کاری خوب، میان بخش های تشکیل دهنده مدل تطابق و پیوستگی وجود دارد. محصولی که شما ارائه می دهید می بایست براساس نیاز مشتری باشد و برای مشتری ایجاد ارزش کند. اگر مدل کسب وکاریتان نامناسب یا ناشیانه است، باید بدانید احتمال شکستتان بسیار زیاد است.
در این مقاله ۴ سوال مطرح می شود که به بهبود کسب وکارتان کمک می کند.
محصولات و خدمات خود را به چه کسی می توانیم ارائه دهیم؟
باید بدانید مشتری، رئیس واقعی استارت آپ شماست. زیرا آن ها تصمیم می گیرند محصول شما را بخرند یا خیر. در هنگام شروع کسب وکارتان باید از خود بپرسید که به چه کسی می توانید به بهترین شیوه، خدمات خود را ارائه دهید صرف نظر از اینکه محصولتان چیست و در کجا مستقر هستید و آیا از عهده ارائه خدمات به صورت دائمی بر می آیید یا خیر.
بخش بندی مشتریان بهترین کاریست که می توانید انجام دهید.
چگونه می توانیم خدمات خود ارائه دهیم؟
شما حتما ایده محصول و کسب وکارتان را در ذهن دارید، اما می بایست مشتری را در الویت قرار دهید و نحوه ارائه خدمات خود را مشخص کنید. این به معنای طراحی و توسعه محصولی است که برای مشتری ایجاد ارزش کند. ویژگی های محصول را افزایش ندهید بلکه با ارزش ترین ویژگی ها را مورد توجه قرار دهید.
ارزش چیست؟
ارزشمندی با واحد پولی تعریف نمی شود بلکه رضایت یک فرد از محصول، ایجادکننده ارزش است. ارزش، صرفا یک مفهوم ذهنی است. این که مشتری، محصولی را دوست دارد یا خیر، با تجربه استفاده محصول و انتظاری که دارد مرتبط است. پس باید بدانیم مشتری حاضر است براساس تجربه خود، پول بپردازد، و هرچقدر تجربه بهتری برای مشتری ایجاد شود، می توان قیمت محصول را افزایش داد.
آیا شما کار خود را برای مشتری انجام می دهید؟
اگر از قبل مشتری خود را نشناسید، می بایست خود را در جایگاه مشتری تصور کنید و به جای مشتری فکر کنید تا بفهمید مشتری چه نیازی دارد و چه محصولاتی برای وی ایجاد ارزش می کند. گاهی اوقات تغییرات و ترفندهای بسیار کوچکی برای مشتری ارزشمند محسوب می شود مانند زمانی که نتفیلیکس محصولات خود را در بستری آنلاین ارائه داد یا ولوو در کنار گزینه خرید اتومبیل، اجاره و دریافت اشتراک را برای مشتریان ارائه داد.
در واقع، در یک مدل کسب وکاری، مشتری به عنوان کسب وکار تعریف می شود. پس باید مدل کسب وکارتان متناسب با مشتریانتان طراحی شود. برای انجام این کار باید مشتریانتان بشناسید و آنچه را که ممکن است بخواهند، بدانید. در واقع می بایست به شناختی از رویاهای مشتریان و مشکلات آن ها برسید. بفهمید چه کاری می توانید انجام دهید تا زندگی برای مشتریانتان آسان تر شود. این اطلاعات با یک ملاقات نیمه کاره با آن ها به دست نمی آید. می بایست درباره تجربیاتی که برایشان خلق ارزش کرده است، آگاهی کسب کنید. یک کارآفرین واقعی کسی است که به درکی از این مسائل می رسد.
مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی
منبع: