چگونه می توانیم به خوب بودن ایده خود پی ببریم؟!

صرف زمان و انرژی برای شروع یک کسب وکار امری ضروری و بدیهی است و برای یافتن یک ایده واقعی و موفقیت آمیز می بایست مدت زمان طولانی صرف خود تأملی شود. با این وجود، هنگامی که ایده خوبی داشتیم، از کجا بفهمیم این ایده به یک سرمایه گذاری موفق تبدیل می شود؟

در برخی از موارد ایده دادن مشکل نیست، بلکه مسئله مهم این است که آیا شما ایده خوبی دارید یا خیر! مهم است که ایده خود را مورد بررسی و نقد قرار دهید و از دیگران درباره آن بازخور بخواهید. مطرح کردن سوالات این مقاله و یافتن پاسخ آن که به عنوان مرحله برنامه ریزی اولیه شناخته می شود، بسیار ضروری است و به شما در ارزیابی ایده تان کمک می کند.

۱- آیا ایده شما مشکلی را حل می کند؟
مایک مک گی، کارآفرین و بنیان گذار مدرسه طراحی وب Starter League معتقد است بهترین ایده های کسب وکاری، ایده هایی هستند که به حل مشکلی می پردازند و گرهی را باز می کنند. وی می گوید اگر مشکلی وجود داشته باشد که شما، خانواده، دوستان، همکاران را تحت تاثیر قرار دهد به احتمال خیلی زیاد افراد دیگری را نیز درگیر خود کرده است.
۲-آیا مردم حاضر به پرداخت پول در ازای ایده شما هستند؟
ویل شروتر، کارآفرین و بنیان گذار Fundable بیان می دارد پرداخت پول توسط مشتری مهر تایید ایده شماست و تعیین می کند کدام یک از ایده ها، بیشترین شانس موفقیت را دارند. او می گوید تا زمانی که مشتری حاضر به پرداخت پول برای ایده ای نباشد، آن ایده فقط یک ایده است. هرکسی می تواند ایده پردازی کند اما هیچ کس نمی تواند اعتبار ایده ای که مشتری در ازای آن پول پرداخت می کند را زیر سوال ببرد.
۳-قیمت ایده چقدر است؟
چارلی هراری بنیان گذار و شریک در سرمایه گذاری شرکت H3 & Co به روش های بسیار زیاد برای حل مشکلات اشاره می کند و می گوید کسب وکارهایی موفق خواهند بود که مشکلات را با هزینه کمتری از سر راه مردم بردارند. زمانی که متوجه شدید ایده شما مشکلی را به شکلی سنجش پذیر حل می کند، نه تنها باید ارزشی را که به جهان ارائه می دهید مشخص کنید بلکه باید کشف کنید که مردم حاضرند تا چقدر برای حل این مشکل هزینه کنند. زمانی که قیمت دست تان آمد، آنگاه خواهید توانست به ارزیابی میزان ارزشمندی ایده تان در دنیای تجارت بپردازید.
۴-آیا بازار خاص قابل توجهی برای آن وجود دارد؟
شما می بایست بدانید که آیا برای ایده شما بازار وجود دارد یا خیر؟ آری. اس .گلدبرگ بنیان گذار شرکت سرمایه گذاری RNMKR آن را ترکیبی از تحقیقات، شهود و ترجیحات شخصی می داند. گلدبرگ در ارتباط با بررسی بازار به در نظر گرفتن روند کلی صنعت، فعالیت های سرمایه گذاری چند سال اخیر در فضای مشابه، میزان آگاهی مردم درباره آن محصول اشاره می کند.
۵- آیا شما به اندازه کافی برای ایده خود شور و اشتیاق دارید؟
شغل شما به احتمال زیاد بیشتر وقت شما را خواهد گرفت. بنابراین از علاقه خود مطمئن شوید. بسیار مهم است که ایده شما، همان موضوعی باشد که برای موفقیت در آن اشتیاق دارید، نه فقط چیزی که به ظاهر سودمند است.
ملیسا بردلی، مدیرعامل پروژه ۵۰۰ و عضو هیات علمی دانشکده بازرگانی دانشگاه جرج تاون می گوید: راه اندازی یک کسب وکار انرژی و صبر می خواهد. در حالت ایده آل، شما به ایده خود علاقه مند هستید و درحوزه ایده تان دارای مهارت و تجربه هستید.
۶-آیا ایده خود را آزموده اید؟
تا زمانی که ایده شما توسط دیگران مورد آزمایش قرار نگرفته است متوجه عملی بودن کسب وکار خود نخواهید شد. لیزا مک کارتی رییس شرکت PLYT می گوید ایده خود را تست کنید. صرفا از دوستان خود نظرسنجی نکنید زیرا ممکن است نظر واقعی خود را نگویند بلکه ایده خود را از طریق افرادی بیازمایید که می توانند صادقانه نظر واقعی و حقیقت را درباره ایده شما بگویند و از آن ها بازخور بگیرید.
اگر مخاطب شما بگوید که ایده فوق العاده است و در کجا می تواند آن را تهیه کند ، نشانه علاقه ایشان به ایده و محصول شماست اما اگر ایده شما برایشان به اندازه کافی جالب نباشد به آن اشتیاقی نشان نخواهند داد.
۷-آیا شما پذیرای توصیه ها و پیشنهادات هستید؟
اگر پذیرای تغییرات نیستید یا حاضر نیستید ایده خود را با خواسته مشتری تطبیق دهید، بدانید که از نگاه مشتری ایده کسب وکاری شما ارزش دنبال کردن ندارد. آنجی یاسولیتیس مدیرعامل شرکت YaZo Group معتقد است موفقیت زمانی اتفاق می افتد که شما مایل به گوش دادن و در نظر گرفتن پیشنهادات های دیگران باشید. ذهن بسته قاتل یک کسب وکار است.
۸-چگونه کسب وکار خود را به بازار عرضه می کنید؟
بسیاری از کارآفرینان به مشکلی که توسط کسب وکار ایشان حل می شود، فکر می کنند اما به چگونگی عرضه کسب وکارشان در بازار هدف فکر نمی کنند. جسی لیپسون بنیان گذار و مدیر عامل شرکت Real Magic می گوید: استراتژی بازاریابی شما می تواند تعیین کننده خوب بودن ایده کسب وکار شما باشد. او معتقد است اگر استراتژی خوبی برای ورود به بازار و معرفی محصول خود دارید، شما به احتمال زیاد موفق خواهید بود. اما اگر یک محصول عالی دارید اما ایده ای برای معرفی و عرضه به مشتریان بالقوه ندارید، باید بدانید که رسیدن به موفقیت برایتان سخت خواهد شد و باید هر چه زودتر راهی پیدا کنید.
۹- آیا درباره اهداف خود واقع بین هستید؟
هرچقدر هم درباره ایده کسب وکارتان هیجان زده هستید، بایستی نسبت به آن واقع بین باشید. توماس جی گراوینا رییس اجرایی شرکت Evolve IP می گوید هنگامی که کسب وکار خود را شروع می کنید نباید زمینه ذهنی شما صرفا رویایتان باشد. او می گوید صرفا داشتن یک رویا و تصمیم به عملی ساختن آن به معنای این نیست که دیگران نیز آن را دنبال کنند و خواستار آن باشند.
ممکن است شما یک ایده ناب، تحول گرایانه یا ایده ای جلوتر از زمان خود داشته باشید، اما باید بدانید وجود بازار واقعی و مشتریان حقیقی برای ایده و کسب وکار شما ضروری است تا بتوانید آن را اجرایی کنید.
منبع

مترجم: زهرا سلیمان زاده کارشناس روابط عمومی