۳ طرز فکر که قدرت و موفقیت را در هر مذاکره ای تضمین می کند.

درحالیکه یک مذاکره ممکن است تجربه ای استرس زا و اضطراب آور باشد، ذهنیت و ساختار فکری شما می تواند در موقعیت هایی که دیگران شکست میخورند، به پیروزی شما کمک کند. بیشتر ارتباطات ما با دیگران به گونه ای با مذاکره همراه است. اگر به عنوان صاحب یک کسب وکار با مشتریان خود در ارتباط باشید، گفت‌وگو و مذاکره شما با محوریت برآوردن نیازهای آن ها و همچنین فروش بیشتر است. همچنین با شرکای تجاری آینده خود در ارتباط با فرصت های کسب وکاری جدید و یا چگونگی بهره مندی از دارایی های خود گفت وگو خواهید داشت.

در یک مذاکره همه به دنبال آن هستند که در موضع قدرت قرار گیرند و همین امر، مذاکره را به یکی از داغ ترین موضوعات روز تبدیل کرده است. بسیاری از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که در موضع قدرت قرار گرفتن به بیشترین تجربه، منابع و سرمایه مالی نیاز دارد. در این نوشتار به سه موضوع می‌پردازیم که نسبت به باورهای پیشین مذاکره، مهم تر و تاثیرگذارتر است.

هرکسی که به یک مذاکره وارد می شود، به دنبال یک معامله خوب است. افراد می‌خواهند نسبت به چیزی که به دست می‌آورند حس خوبی داشته و از سرمایه گذاری خود پشیمان و شرمنده نباشند. استراتژی های زیر به شما کمک می کند تا از هر جلسه مذاکره ای جان سالم به در ببرید.

یک برنامه برای خروج و انصراف از مذاکره داشته باشید.

اغلب گفته می‌شود که هر چقدر کمتر اهمیت بدهید، در گفت وگو قدرت بیشتری دارید و این یک حقیقت است. با این وجود، ایجاد این تصور که به مذاکره اصلا اهمیتی نمی دهید، همیشه صحیح و موثر نیست، مگر اینکه درباره نتیجه نهایی مذاکره واقعا مردد و دودل باشید.

همواره باید آماده و موافق انصراف کامل از معامله باشید. همه ما با فروشندگانی که به پول و زمان ما مشتاق بوده اند، مذاکراتی داشته و به گفت و گو پرداخته ایم، همین اشتیاق آن ها، مزیتی برای ماست و مذاکره را برای ما آسان می کند. از آنجایی که این فروشندگان، برنامه ای برای انصراف از مذاکره ندارند، با پیشنهادات خریداران موافقت می کنند. افراد غالبا از شرایطی که به آن بسیار نیاز دارند، دست می کشند. گاهی اوقات در مذاکره تمام پول و دارایی خود را صرف کرده و به سود کمتر راضی می شوند، زیرا می ترسند معامله را از دست بدهند.

سعی کنید در جلسات مذاکره با این نگرش که” اگر نتیجه مورد نظر حاصل نشد، باز هم همه چیز خوب است و به نفع شماست”، حضور یابید. با چنین نگرشی همیشه برنده خواهید بود.

پاسخ هایی برای نقاط ضعفی که دیگران به آن پی برده اند، داشته باشید و از خود دفاع کنید.

به طور اجتناب ناپذیری در مذاکرات با موضوعاتی نگران کننده رو به رو می شویم. هر دو طرف مذاکره، بهترین نتیجه را می خواهند و به دنبال معامله ای سودآور هستند، به همین دلیل ممکن است ارزش پیشنهادی کار توسط دیگری پایین آورده شود تا نتیجه بهتر را برای خود تضمین کنند.

برای مثال تصور کنید طرف مذاکره شما بگوید:” ما تمایل داریم با شما کار کنیم، اما اخیرا اخباری درباره سقوط قریب الوقوع صنعت شما منتشر شده و این موضوع ما را نگران می کند. همچنین در این اخبار از شرکت شما به عنوان یکی از اولین شرکت هایی که سقوط خواهد کرد، نام برده شده است.”

اگر نتوانید به چنین موضوعاتی پاسخ دهید و از خودت دفاع کنید، مذاکره برایتان مخرب و غیرسازنده پیش خواهد رفت. در مقابل، یک پاسخ خوب آماده شده، مسیر مذاکره را به نفع شما پیش خواهد برد.

به یاد داشته باشید، در چنین مواقعی شما به شنیده های دیگران درباره خودتان پاسخ می دهید. هرکسی که با او به مذاکره می پردازید، اطلاعات بسیاری را درباره شما و کسب وکارتان از طریق اینترنت، شبکه های اجتماعی و صحبت با دیگران کسب کرده و بررسی عمیقی را انجام داده است.

به خاطر داشته باشید که می توانید از گفته های منفی و بد پیشی بگیرید تا در نتایج بررسی‌ها، این دست از اطلاعات یافت نشوند. قطعا دوست ندارید در یک مذاکره، طرف مقابلتان از اهرم منفی برای ایجاد فشار بر شما استفاده کند. سرویس‌هایی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید مطالب نادرست و بی رحمانه را نسبت به خودتان شناسایی کرده و از فضای وب پاک کنید. همچنین باید بتوانید نسبت به آن دسته از مطالبی که درباره شما و نقاط ضعفتان است، پاسخ بدهید و از خود دفاع کنید. این نشان می‌دهد که شما از دفاع کردن از خود و کسب وکارتان نمی‌ترسید و چیزی برای پنهان کردن ندارید.

از تکنیک تمرکز لیزری استفاده کنید.

به طور قطع، سطح دانش شما درباره صنعت، کسب وکارتان و معامله پیش رو بسیار زیاد است. پس انتظار این است که برای مذاکره خود را آماده کنید. اما اقدام صحیح این است که با بهره گیری از تکنیک تمرکز لیزری، بر بخش خاصی از کسب وکار و یا ارزش پیشنهادی خود کار کنید، به این ترتیب به هر جلسه مذاکره ای که وارد شوید، دیگران را وادار به سرمایه گذاری خواهید کرد. به یاد داشته باشید که مردم بر روی دارایی ها سرمایه گذاری می کنند. وقتی بر روی کاری که انجام می‌دهید، تمرکز آگاهانه و عمیق داشته باشید، به یک دارایی تبدیل می شوید و این امر، انجام کار توسط شما را تضمین کرده و موفق به جلب اعتماد دیگران خواهید شد.

منبع:

https://www.entrepreneur.com/article/394987