چگونه استراتژی های بازاریابی موثری برای کسب وکار خود تعریف کنیم؟

در این نوشتار به نکاتی درباره خلق یک نقشه راه موثر در تعریف استراتژی های بازاریابی و چگونگی صرفه جویی در زمان هنگام خرید و فروش می‌پردازیم. صاحبان کسب وکارهای کوچک می دانند که زمان بسیار سریع می‌گذرد و در این زمان کوتاه زودگذر، موضوع بازاریابی ممکن است مورد غفلت قرار بگیرد و یا به موقع اجرا نشود. مدیریت کسب وکار، پایبندی به تعهدات خانوادگی و دیگر مسائل روزمره زندگی، صاحبان کسب وکارها را به خود مشغول می دارد و همین امر به محدود شدن فعالیت های بازاریابی می انجامد.
حقیقت این است که اگر در کسب وکار خود به بازاریابی نپردازید، هرگز رشد را تجربه نخواهید کرد. در این نوشتار چندگام اساسی درباره این بازاریابی را مرور می کنیم.

اهداف خود را تعیین کنید.

برای چند لحظه به گذشته فعالیت های خود نگاهی بیاندازید و از خود بپرسید برای رسیدن به چه چیزی در تلاش هستید. با این نگاه ارزیابانه، به خوبی پی خواهید برد که در کدام قسمت از فعالیت های خود باید به بازاریابی بپردازید. آیا می خواهید ترافیک بیشتری را به سمت وبسایت خود هدایت کنید؟ آیا می خواهید نرخ تبدیل بهتری داشته باشید؟ آیا در تلاش ایجاد آگاهی از برند هستید؟
داشتن آگاهی نسبت به اقداماتی که می خواهید انجام دهید، می تواند در تعریف و تدوین استراتژی مناسب بازاریابی بسیار موثر باشد.

جامعه هدف و مخاطب خود را بشناسید و پیامی منحصر به فرد برای ایشان تعریف کنید.

ارتباط یکی از مهمترین ابعاد بهینه سازی موتورهای جست وجو است. اگر محتوای منتشر شده از سوی کسب وکار شما به جامعه هدفتان مرتبط باشد، افراد شانس بیشتری برای یافتن شما خواهند داشت. بنابراین ضروریست که مخاطبان هدف خود را به طور دقیق شناسایی کرده و بدانید که در هنگام جست وجوی محصولات و خدمات مشابه موردنیازشان، از چه کلیدواژه هایی استفاده می کنند. به عنوان صاحب یک کسب وکار باید علایق و دغدغه های مخاطب خود را بشناسید. همچنین باید بدانید که مخاطبانتان کدامیک از پلتفرم های شبکه های اجتماعی را دنبال می کنند و به کدام نوع محتوا علاقه نشان می دهند، اینکه ترجیح می دهند که پادکست گوش دهند یا یک ویدیو ببینند و یا در وبسایت، پستی را بخوانند. پس از این ضروریست پیام منحصر به فرد برند خود را تعریف کنید. اینکه چه چیزی شما را از دیگران رقبایتان متمایز می سازد و چرا مخاطبانتان باید محصولات و خدمات شما را بخرند؟ توانایی بیان این وجه تمایز، نتایج موثری را برای برندتان ایجاد خواهد کرد.
دونالد میلر (Donald Miller) مدیرعامل استوری برند (StoryBrand) می گوید اگر گیج شوید، ضرر خواهید کرد. پس باید مخاطب ایده آل کسب وکار خود را شناسایی کرده و تعامل با آن ها را به گونه ای شکل دهید که به خریدار و مصرف کننده واقعی محصولات و خدمات شما تبدیل شوند. در دنیای پرازدحام آنلاین امروزی، مردم گزینه های نامحدودی دارند و برای انتخاب مناسبترین گزینه به دنبال ارتباط ، شفافیت و همچنین راه حلی برای حل مشکلات خود هستند.

برنامه ریزی کنید و به برنامه زمانی خود پایبند باشید.

اگر یک برنامه به همراه یک جدول زمانی تدوین کنید، طراحی و اجرای فعالیت های بازاریابی ساده پیش خواهد رفت. زیرا می دانید چه می خواهید و چه کاری را در چه زمانی باید انجام دهید. روزها و زمان های مشخصی را تنظیم کنید تا به یک روال عادی و روتین هفتگی و یا حتی روزانه‌ برسید.
در ادامه مثالی از یک جدول زمانی آورده شده است که به آن می پردازیم:
هفته اول ماهگزارش تحلیلی ماه گذشته فعالیت های بازارایابی خود را بنویسید. برای ارائه این محتوا از اعداد و کلمات کلیدی استفاده کنید.
هفته دوم ماهبا توجه به جامعه هدف و مخاطبان خود، محتواهایی را تدوین کرده و در سایت خود منتشر کنید، همچنین پست هایی برای فضاهای مجازی خود آماده کنید و مطابق با یک برنامه زمان بندی، آنها را منتشر کنید.
هفته سوم ماه: یک خبرنامه ایمیلی متشکل از محتوای وبسایت، رویدادهای آتی، روندهای مرتبط با صنعت خود و دیگر موضوعات مرتبط ایجاد کرده و آن را مطابق با یک برنامه زمان بندی منتشر کنید.
هفته چهارم ماه: جلسات طوفان فکری برای محتوای موضوعات ماه آینده برگزار کنید. رویدادها، ایده های فصلی و همچنین سوالاتی که با آن‌ها مواجه شده اید می توانند در جلسات مطرح شوند. درباره کلمات کلیدی مرتبط با موضوعات محتواهای خود تحقیق کنید. همچنین برای وبسایت و فضاهای مجازی خود پست هایی آماده کنید.
یک روز در هفته را مشخص کنید و به طراحی پست های مرتبط با محتواهای خود بپردازید. می توانید از نرم افزارهای Canva، Buffer، Hootsuite برای طراحی پست های خود استفاده کنید.
همچنین در برنامه روزانه خود تعامل با مخاطب را تعریف کنید و برای این موضوع، روزانه یک تا دو بار به مدت ۱۰ الی ۲۰ دقیقه آنلاین شده و با مخاطبانتان در ارتباط باشید.
به خاطر داشته باشید که هر ماه یک گزارش تحلیلی از وبسایت، فضاهای مجازی و ارتباطی خود تهیه کنید و به بررسی عملکرد کلی، میزان رشد و مشارکت بپردازید.
اهداف فصلی تنظیم کنید. برای تعریف اهداف خود از تکنیک smart (مشخص، قابل اندازه گیری،قابل دستیابی، مرتبط و محدود به زمان) استفاده کنید. همچنین اهداف گذشته خود را با توجه به این تکنیک بازبینی کنید.
سرعت و لینک های سایت خود را بررسی کنید و در صورت نیاز، آن ها را به روزرسانی کنید. یک محتوای سفارشی در سایت خود ایجاد کرده و از آن قسمت به عنوان آهنربای سایت خود استفاده کنید. این محتوا می تواند در قالب اینفوگرافیک، برگه اطلاعات، ویدیو و باشد. دسترسی به این محتوا را به گونه ای تعریف کنید که بازدیدکنندگان با ارائه ایمیل خود بتوانند آن را مشاهده و دریافت کنند. به این ترتیب شبکه ارتباطی ایمیلی خود را توسعه می دهید.
هر شش ماه یکبار به بررسی فهرست های آنلاین خود بپردازید و از درستی و صحت آن ها اطمینان حاصل کنید و همچنین تغییرات ایجاد شده درکسب وکار خود را در این فهرست ها اعمال کنید. این موضوع شامل اطلاعات برند شما در موتورهای جست وجو، نقشه های آنلاین و می‌باشد.
در نهایت اینکه سالانه به ارزیابی فعالیت های برندینگ و پیام‌های کسب وکار خود بپردازید و ببینید آیا هنوز پیام فعلی برند شما متناسب با جامعه مشتریانتان هست و یا نیاز به تغییر دارد؟ آیا می توانید استراتژی های خود را توسعه دهید و به موضوعات دیگری بپردازید و اینکه کدام یک از استراتژی های شما، موثر نبوده و باید تغییر کند؟
برنامه های Asana، Trello، Todoist، Google Suite و Canva می تواند در فرایند رسیدگی به موضوعات گفته شده به شما کمک کند.

فعالیت های خود را اتوماتیک کرده و در عین حال در انجام آن ها مشارکت فعالانه داشته باشید.

خوشبختانه ما در جهانی زندگی می کنیم که در آن ابزارهای شگفت انگیزی برای رصد و پیگیری فعالیت های بازاریابی وجود دارد. پلتفرم هایی مانند Buffer، Hootesuite و Sprout Social ابزارهای مدیریتی هستند که به اتوماتیک کردن فعالیت های شما کمک می کنند. علاوه بر این، داشتن یک حساب کاربری در برنامه ای مانند Canva pro می تواند در ایجاد محتوا و تعریف یک برنامه زمان بندی برای انتشار آن مفید باشد.
همچنین با استفاده از برنامه هایی مانند Mailchimp، Constant Contact و Hubspot می توانید ایمیل های کسب وکاری خود را به صورت ماهانه مدیریت کنید.
با به کارگیری این ابزارها می توانید در زمان صرفه جویی کنید و می همچنین‌ به سایر فعالیت های خود از جمله ایجاد تعامل با مخاطبان، لایک، ارسال نظر و به اشتراک گذاری محتواها و.. بپردازید. اگر همه فعالیت های خود را از طریق برنامه ها و به صورت اتوماتیک انجام دهید، در الگوریتم‌ها مشخص شده و مخاطبانتان نیز به آن پی خواهند شد. به همین علت پیشنهاد می شود تا بخشی از فعالیتها و تعاملات از طریق خود شما انجام شود تا به عنوان یک یوزر حقیقی شناخته شوید.

استفاده مجدد از محتواهای تولید شده

تا به حال پستی را در وبسایت خود منتشر کرده اید که مورد توجه مخاطبانتان قرار گرفته باشد؟ اگر پاسخ شما مثبت است، می توانید اینفوگرافیک آن را تهیه کنید، یا پادکست آن را تولید کرده و یا حتی محتوای خود را بسط داده و آن را در قالب یک کتاب الکترونیک منتشر کرده و برای دانلود در اختیار مخاطبانتان قرار دهید. از این طریق نیز می توانید شبکه اطلاعاتی مخاطبان خود را افزایش دهید.
همچنین می توانید محتواهای منتشر شده توسط دیگران را با ایجاد تغییراتی در نوع و شکل ارائه آن، استفاده کنید، فقط باید مطمئن شوید که مخاطبانتان با محتوا ارتباط برقرار کرده اند. هنگامی که از محتواهای دیگران استفاده می کنید، فراموش نکنید که با تگ کردن نویسنده محتوا و یا با repost کردن آن، اعتبار خود را حفظ کنید.
شاید محتواهای قدیمی تری در وبسایت خود داشته باشید، اگر این مطالب مرتبط و مفید هستند می توانید از آن ها به عنوان پست در فضاهای مجازی خود استفاده کنید. به سوالاتی که درباره کسب وکارتان از شما پرسیده میشود، توجه کنید. می توانید گفت وگوهای زنده بسیاری را در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام برنامه ریزی کرده و به سوالات مخاطبانتان پاسخ دهید.
می توان گفت استفاده از محتواهای موجود در اشکال مختلف به محتواها جان بیشتری می بخشد و در وقت شما نیز صرفه جویی می کند.

رصد و ردیابی تجزیه و تحلیل ها

با رصد و پیگیری نتایج مرتبط با فعالیت هایتان در سایت می توانید به میزان اثربخشی هرکدام از استراتژی های بازارایابی خود پی ببرید. در این بررسی ها شما به روندها، فراز و فرودهای مرتبط با فعالیت هایتان و همچنین خطوط قرمز کار خود پی خواهید برد و می توانید با توجه به این مسائل، به تنظیم استراتژی های جدید و طراحی محتواهای اثربخش تر بپردازید.
ممکن است برخی از محتواهای منتشر شده، تعامل بیشتری را جذب کند. ضروری است که به این واکنش ها و تعاملات توجه کرده و به این دسته از محتواها بیشتر بپردازید. برای مثال ممکن است میزان بازدید و به اشتراک گذاری محتواهای ویدیویی بالاتر از محتوای متنی باشد، پس ضروری است که به محتوای ویدیویی بیشتر بپردازید.
در آخر توصیه میکنیم که یک جلسه طوفان فکری با خودتان و یا تیمتان تنظیم کرده و به بررسی و مدیریت استراتژی های بازاریابی کسب وکار خود بپردازید. در حقیقت مدتی را صرف کار بر روی کسب وکار خود کنید. با کمک اطلاعات به دست آمده و اهداف مشخص شده، استراتژی‌هایی را تنظیم و پیام برند خود را منتقل کنید. برنامه ریزی جلسات طوفان فکری، بررسی محتوا و تجزیه و تحلیل آن بسیار مهم است، پس از آن غافل نشوید.

 

منبع:

https://www.entrepreneur.com/article/389700