پارک های علم و فناوری، بستری ایده آل برای کارآفرینی نوآورانه

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران کارگاه آموزشی “آشنایی با عملکرد دیده‌بان جهانی کارآفرینی (GEM) ” را روز سه شنبه ۲۷ دی ماه برگزار کرد.

در این کارگاه دکتر محمد رضا زالی دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران و مدیر دفتر دیده بان جهانی کارآفرینی ایران به بیان مطالبی پیرامون معرفی و اهمیت دیده بان جهانی کارآفرینی، چهارچوب مفهومی این کنسرسیوم، کارآفرینی و تعاریف اساسی آن، شاخص کارآفرینی نوآورانه، تاثیربحران کووید-۱۹بر استفاده از فناوری های جدید-دیجیتالی، دانشگاه های نسل سوم و… پرداخت.

دکتر محمد رضا زالی با اشاره به عضویت دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در کنسرسیوم دیده بان جهانی کارآفرینی گفت: دیده بان جهانی کارآفرینی تنها برنامه پژوهشی است که به بررسی و اندازه گیری زیست بوم کارآفرینی و همچنین فرایند و شاخص های کارآفرینی می پردازد.

دکتر زالی کارآفرینی نوآورانه را نیاز کشور دانست و افزود: پایه و اساس مبحث دانش بنیان به موضوع کارآفرینی نوآورانه بر می گردد. به کارگیری فناوری های جدید، داشتن رقبای کم و همچنین جدید بودن محصول یا خدمات کسب و کار از نظر مشتریان از معیارهای این شاخه از کارآفرینی است.

وی در ادامه با بیان اینکه در کارآفرینی نوآروانه ضعیف یا حداکثر در سطح متوسط در میان کشورهای جهان هستیم، خاطر نشان کرد: به کارآفرینانی نیاز داریم که با انگیزه ایجاد تغییر در جهان، فرصت های کارآفرینانه مبتنی بر فناوری های نوین را تجاری سازی نمایند. چنین کارآفرینانی کارآفرینان دانش بنیان خواهند بود.

دکتر زالی پیشنهاداتی با محوریت تقویت اکوسیستم کارآفرینی با مشارکت بخش خصوصی و دولتی مطرح کرد که از جمله آن می توان به تصویب طرح دولت دیجیتال و توسعه کسب وکار دیجیتال، تسریع تصویب لایحه مشارکت بخش خصوصی و دولتی، تصویب قانون بوروکراسی‌زدایی، تصویب قانون استارت آپ ایران، تقویت و توسعه پارک های علم و فناوری در کشور، توسعه مراکز استارت آپ استودیو در جوار صنعت و دانشگاه‌ها و…. اشاره کرد.