واحدهای های فناور و شرکت های دانش بنیان؛ نقش آفرینان صحنه مقابله با تحریم ها

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نشست مشترک پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با سفیر کشور ونزوئلا روز دوشنبه ۵ دی ماه برگزار شد.

این نشست با حضور دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، آقای خوزه رافائل سیلوا آپونته سفیر کشور ونزوئلا در ایران و جمعی از معاونان و مدیران برگزار شد.

دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به وجود مناسبات و همکاری های فرهنگی و سیاسی و همچنین ویژگی استکبار ستیزی دو کشور ایران و ونزوئلا گفت: ضروری است تا همکاری های خود را در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه توسعه همکاری‌های فناورانه گسترش دهیم.

دکتر اسدی با بیان اینکه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، قدیمی ترین پارک دانشگاهی کشور ایران و مرجعی برای سایر پارک های علم و فناوری به شمار می رود؛ اظهار داشت: مسئولیت توسعه بخش فناوری دانشگاه تهران بر عهده پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است و در حال حاضر ۳۰۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در عضویت و استقرار این مجموعه بوده و همچنین ۱۵۰ شرکت نیز در صف انتظار استقرار قرار دارند.

وی با یادآوری این امر که دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه مرجع کشور در تمامی رشته ها، پذیرش دانشجو دارد، خاطر نشان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز اکثر حوزه های تخصصی را پوشش داده و شرکت ها با زمینه های فعالیتی گوناگون در این پارک عضویت و استقرار دارند.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرین و همچنین شعار محوری دانشگاه تهران با عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برنامه های راهبردی خود را در راستای تحقق این اهداف عالی آغاز کرده است و توسعه زیست بوم فناوری و نوآوری دانشگاه تهران یکی از مهم ترین این برنامه ها می باشد.

دکتر اسدی از عضویت و استقرار مجموعه ای از هسته های نوآور دانشجویی، استارتاپ ها تا شرکت های توسعه یافته در این مجموعه یاد کرد و افزود: حمایت‌های متنوعی از جمله مشاوره در زمینه های حقوقی، مالیاتی، بیمه و.. تا تسهیلات کم بهره به ایشان ارائه می شود. این واحدهای فناور و دانش بنیان نیز نیازهای فناورانه سازمان های مختلف کشور را برطرف می کنند. در حقیقت واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان، اثرات تحریم ها را کمرنگ کرده اند.

وی ضمن اشاره به وجود ظرفیت های بسیار در دانشگاه تهران و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، تصریح کرد: ما آماده ایم تا این ظرفیت ها را با کشور ونزوئلا به اشتراک بگذاریم و همچنین از ظرفیت های کشور ونزوئلا در جهت توسعه کشور ایران بهره ببریم.

دکتر اسدی از ماموریت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در راستای امکان سنجی و شناسایی ظرفیت های کشور ونزوئلا صحبت کرد و افزود: این ماموریت از سوی ریاست دانشگاه تهران تعریف شده است تا سازوکارهای لازم در جهت توسعه همکاری ها مشخص شود.

وی در ادامه به ارائه نتایج بررسی های اولیه در خصوص همکاری با کشور ونزوئلا پرداخت و گفت: شرکت های حوزه پتروشیمی، نفت، گاز و همچنین شرکت های فعال در زمینه کشاورزی و منابع طبیعی می توانند محورهای آغاز این همکاری باشند.

دکتر اسدی با تاکید بر ضرورت انجام بررسی های بیشتر در راستای ایجاد همکاری خاطر نشان کرد: انتقال دانش و مهارت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و همچنین واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان عضو و مستقر در این مجموعه موضوع اصلی این همکاری است که می تواند در قالب حضور و اختصاص فضا به واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان کشور ایران در کشور ونزوئلا و برعکس، همکاری در برگزاری رویدادهای مشترک، ایجاد شعبه ای از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در کشور ونزوئلا و…. صورت گیرد.

ناحیه نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران؛ محیط حمایت گر واحدهای فناور و دانش بنیان

دکتر ایرج اله دادی معاون توسعه فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به معرفی ناحیه نوآوری مجموعه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پرداخت و گفت: این ناحیه نزدیک به ۲۰ کیلومتر مربع از شهر تهران را شامل می شود و از شمال منطقه امیرآباد تا جنوب شهر تهران را در بر می گیرد. شرکت های فناوری که در ناحیه نوآوری قرار دارند، تحت پوشش حمایت های پارک علم و فناوری می باشند.

وی با تاکید بر جامعیت دانشگاه تهران در حوزه علمی و همچنین حضور شرکت ها در حوزه های متنوع در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: ما تجربه خوبی را در زمینه ایجاد پارک علم و فناوری دارا هستیم و می توانیم پارک علم و فناوری جدیدی را به طور مشترک و یا به صورت مستقل در کشور ونزوئلا ایجاد کنیم که در این حوزه، همراهی دانشگاه های کشور ونزوئلا می تواند بسیار موثر باشند.

ایجاد اقتصاد کارایی محور؛ فلسفه ظهور پارک های علم و فناوری در ایران

دکتر رضا محمدکاظمی مدیر مرکز ترویج و توسعه کسب وکار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران از موضوع اتکا اقتصاد به نفت صحبت کرد و گفت: این مسئله یعنی اقتصاد عامل محور در هر دو کشور مشاهده می شود و راه حل این مشکل، حرکت از اقتصاد عامل محور به سمت اقتصاد کارایی محور است.

وی در ادامه افزود: فلسفه ایجاد پارک های علم و فناوری در ایران هدایت اقتصاد به سمت کارایی محوری و عدم اتکا به نفت است.

دکتر محمدکاظمی به توضیح فعالیت های پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پرداخت و افزود: فعالیت های پارک علم و فناوری همانند یک زنجیره به هم متصل است که از ابتدا ایده های دانشجویی وارد مرکز نوآوری و کارآفرینی می شود و با طی مسیر پیشرفت در مرکز رشد وارد شده و در نهایت به بازار میرسند.

وی در خصوص همکاری با کشور ونزوئلا اظهار داشت: ما در حول دو محور انتقال تجربیات پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و همچنین برگزاری کارگاه های آموزشی برای اساتید دانشگاه های کشور ونزوئلا  و…. می توانیم همکاری داشته باشیم..

پیشرفت های کشور ایران، الگوی مناسبی برای توسعه کشور ونزوئلا

آقای خوزه رافائل سیلوا آپونته سفیر کشور ونزوئلا در ایران، وابستگی اقتصاد به نفت را یک مشکل معرفی کرد و افزود: رفع این وابستگی یکی از اهداف کشور ونزوئلا است که توسط رییس جمهوری این کشور نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

وی در ادامه با اشاره به جلسات رییس جمهور کشور ونزوئلا در ایران در سال جاری گفت: ایشان در طی این جلسات، از یک پارک علم و فناوری کشور ایران نیز بازدید کرده و بر اهمیت ارتقا کشور ونزوئلا در این زمینه تاکید کردند که کشور ایران با توجه به پیشرفت های بسیار در این حوزه می‌تواند الگوی مناسبی باشد.

سفیر کشور ونزوئلا در ایران با اشاره به تحریم های کشور ایران و ونزوئلا و همچنین پیشرفت های کشور ایران اظهار داشت: در تلاشیم تا در زمینه های مختلف و نه فقط فناوری از تجربیات کشور ایران بهره ببریم.

خوزه رافائل سیلوا آپونته، پیشرفت های ایران را شایستگی ملت، دولت و انقلاب کشور ایران دانست و افزود: باید چنین تلاش ها و اقداماتی  را در کشور ونزوئلا ارائه و ادامه دهیم.

وی از ضرورت ایجاد و تقویت پیوندهای دانشی با کشور ایران صحبت کرد و گفت: امیدواریم که با تقویت روابط بین ملت ها بتوانیم گره تحریم‎‌ها را از بین ببریم.

در بخش پایانی این نشست، از شرکت های راهکار سرزمین هوشمند و ایلیا بنیان دانش مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بازدید صورت گرفت.