طراحی و توسعه نرم افزار تحت وب پیت مپ، گام بزرگی در معدن داری دیجیتال

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، شرکت رایان زمین نقش تک مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران موفق به طراحی و توسعه نرم افزار تحت وب در حوزه کارشناسی و مدیریت معدن شد. نرم افزار پیت مپ به واسطه ذخیره‌سازی و پردازش اطلاعات در فضای ابری، سرعت گردش اطلاعات در معدن را به میزان قابل توجهی افزایش داده که همین موضوع باعث افزایش بهره‌وری و سرعت در تصمیم‌گیری در معادن می‌شود.

مهندس سید امیرحسین صفایی مدیرعامل شرکت رایان زمین نقش تک در گفت وگو با تیم رسانه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در خصوص نرم افزار تحت وب پیت مپ گفت: این نرم افزار در حوزه کارشناسی و مدیریت معدن، به معدن داران خدمت ارائه می دهد. با استفاده از پیت‌مپ می‌توان تنها با اتصال به اینترنت و بدون محدودیت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در لحظه به تمام اطلاعات معدن (با سطح دسترسی مشخص) دسترسی پیدا کرد.

وی در ادامه افزود: ماژول‌های اکتشاف، استخراج، ماشین آلات، مدیریت تولید و مدیریت معدن و گزارشات، تشکیل دهنده پیت مپ هستند. کارشناس اکتشاف، استخراج، مدیر ماشین آلات، مدیر نقشه برداری و مدیر معدن، کاربران نرم افزار پیت مپ هستند. کاربران با توجه به سطح دسترسی پس از ورود به نرم افزار، می‌توانند تحلیل‌ها و پردازش‌های تخصصی مورد نیاز خود را بدون نیاز به مهارت نرم‌افزاری در محیطی کاربرپسند انجام دهند. همچنین نتایج پردازش‌ها و عملیات‌های معدنی به شکل نمودار و گزارش در محیطی تعاملی در اختیار مدیران معدن قرار دارد.

مدیرعامل شرکت رایان زمین نقش تک با بیان اینکه جامعیت خدمات پیت‌مپ از اکتشاف تا استخراج و مدیریت تولید و همچنین ارایه این خدمات به صورت تحت وب، ویژگی بارز پیت مپ است؛ از رقبای این محصول صحبت کرد و گفت: به صورت کلی، در حال حاضر و در بازار پیش روی پیت‌مپ، اپلیکیشنی با مختصات پیت‌مپ موجود نیست، شاید بتوان نرم‌افزارهای کلاسیک تخصصی معدنی که به صورت نسخه قابل نصب بر روی رایانه طراحی و توسعه داده شده اند و استفاده از آن‌ها توسط کارشناسان معدنی بسیار رایج است را از رقبای پیت‌مپ برشمرد.

صفایی ادامه داد: نرم افزارهای کلاسیک تنها به انجام پردازش‎های تخصصی می‌پردازند و از طرفی نرم افزار مدیریتی و اداری نیز بدون پرداختن به بخش فنی  خدمات ارایه می‌دهند. بنابراین امکان تعریف کامل فرایند معدن کاری در این دو دسته نرم افزار وجود ندارد، در حالیکه ذخیره‌سازی و پردازش داده‌ها در فضای ابری توسط پیت‌مپ و هم‌چنین قابلیت‌هایی که پیت‌مپ جهت مدیریت معدن در اختیار سطوح مختلف مدیریتی قرار می‌دهد، سبب برتری این نرم افزار نسبت به رقبای خود می شود.

این فناور درباره مشتریان نرم افزار پیت مپ اظهار داشت: تمام معادن روباز کشور، هلدینگ‌های معدنی و سازمان‌های نظارتی نظیر وزارت صمت و نظام مهندسی‌ها می‌توانند از این سامانه بهره‌مند شوند. با توجه به عمر کم از تولد نرم افزار پیت مپ، تاکنون چندین هلدینگ معدنی اشتراک موقت پیت مپ را خریداری کرده اند و همچنین چندین مجموعه بزرگ معدنی دولتی نیز سفارشی سازی این نرم افزار را برای معادن تحت اختیار خود درخواست داده اند.

صفایی در خصوص سهم بازار این نرم افزار گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر معادن از سامانه ای مانند پیت‌مپ که اکثر نیاز معدن‌داران (چه در سط فنی و چه در سطح مدیریتی) را به صورت یکجا مرتفع سازد، بهره نمی‎برند به همین منظور شاید پاسخ به این پرسش با توجه به ماهیت سامانه و بازاری که در آن قرار داریم مقداری دشوار باشد. ولی به صورت کلی و باتوجه به شرایط اقتصادی حال حاضر و هم‌چنین دانش و تخصص به روز تیم پیت‌مپ، به فرض وجود اپلیکیشن مشابه خارجی، قطعا استفاده از این سامانه به صرفه و منطقی به نظر آمده و از واردات نمونه‌های خارجی جلوگیری خواهد کرد.

صفایی با اشاره به اینکه سامانه بیت مپ در رویداد اینوماین که توسط دانشگاه تهران و ایمیدرو هر ساله برگزار می‌شود، به عنوان ایده برتر شناخته شده است؛ از برنامه های آتی شرکت صبحت کرد و افزود: با توجه به مدت زمان کم شکل‌گیری سامانه و توان موجود، در حال حاضر تمرکز مجموعه بر روی بازار داخل کشور است. اما ظرفیت بالای این کسب و کار آینده خوبی را برای صادرات این محصول به خارج از مرزها به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان به اشتغالزایی شرکت اشاره کرد و گفت: تا به امروز توانسته ایم برای ۶ نفر به صورت تمام وقت و پاره وقت در مجموعه پیت‌مپ شغل ایجاد کنیم.