ضرورت اتصال مجموعه های فناوری و نوآوری با حوزه های پژوهشی؛ نیاز فعلی کشور

به گزارش روابط عمومی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار با حضور دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، دکتر یعقوب فتح اللهی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم، دکتر امید رضایی فر مدیر کل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم و جمعی از مدیران و معاونان روز شنبه ۱۹ آذر در سالن ۵ غرفه پارک علم وفناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم دکتر علی اسدی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ضمن گرامی داشت هفته پژوهش و فناوری و اشاره به نامگذاری سال توسط مقام معظم رهبری گفت: این موضوع مسئولیت سنگینی را به عهده پارک های علم و فناوری گذاشته است، باید تلاش کنیم تا جوانان کشور را امیدوار نگه داریم.

دکتر اسدی ب پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را قدیمی ترین پارک دانشگاهی کشور خواند و افزود: در حال حاضر ۲۵۰ شرکت دانش بنیان و بیش از ۶۰۰ هسته و واحد فناور عضو پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هستند.

وی برپایی این نمایشگاه را نشانه وجود ظرفیت های عظیم در کشور دانست و خاطر نشان کرد: می بایست به شکوفا شدن این استعدادها کمک کرده و حمایت های لازم از آن ها صورت بگیرد.

علی اسدی با تاکید بر این موضوع که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران مرجعی برای سایر پارک های علم و فناوری به شمار می رود، اظهار داشت: طی ۶ ماه گذشته، ۱۵۰ شرکت برای عضویت در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اقدام کرده و نزدیک به ۶۰ شرکت نیز به عضویت پارک در آمده اند.

وی در ادامه از حمایت های ریاست دانشگاه تهران در جهت استقرار شرکت های فناور و دانش بنیان صحبت کرد و افزود: فضاهای مربوط به شهر دانش دانشگاه تهران برای استقرار شرکت های پارک علم و فناوری اختصاص داده خواهد شد.

رییس پارک علم و فناوری با اشاره به همکاری با سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت: دو مجموعه اشتهارد و میدان بهمن در اختیار پارک علم و فناوری دانشگاه تهران قرار گرفته و در جهت استقرار شرکت ها مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

دکتر اسدی ضمن بیان اهمیت برقراری ارتباط ارگانیک، به ایجاد همکاری با معاونت پژوهشی دانشگاه تهران اشاره کرد و اظهار داشت: ما معتقدیم که صرف تهیه و تدوین پایان نامه برای دانشجویان و فارغ التحصیلان کافی نیست و باید تلاش کرد تا این یافته های پژوهشی به سمت فناوری حرکت کند.

وی از برگزاری جلسات متعدد با رووسای دانشکده ها و دانشکدگان دانشگاه تهران یاد کرد و گفت: در تلاشیم تا پایان نامه ها در قالب تیم ها و هسته های نوآور به سمت تجاری سازی پیش برود.

دکتر یعقوب فتح اللهی مدیرکل دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهشی وزارت علوم با اشاره به اینکه روز اول نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار با عنوان جهاد تبیین نام گذاری شده است، گفت: امیدواریم از طریق این نمایشگاه به ارائه دستاوردهای جوانان کشور بپردازیم و بخشی از ظرفیت موجود را نمایش بدهیم.

 

 

دکتر امید رضایی فر مدیر کل پشتیبانی امور فناوری و نوآوری وزارت علوم، نمایشگاه را فرصت خوبی برای تعامل بیشتر با ارکان حوزه فناوری و نوآوری در کشور دانست و گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان قدیمی ترین پارک کشور، در بخش های مختلف از جمله فضای صندوق پژوهش و فناوری، مجموعه های جذب سرمایه، فضاهای اتصال پژوهشی و… تعامل را به خوبی ایجاد کرده است.

دکتر رضایی فر از اهمیت هسته های پژوهشی صحبت کرد و افزود: پارک های علم و فناوری دانشگاهی به علت فاصله زمانی و مکانی کمتر نسبت به پارک های استانی، می توانند پژوهش را به فناوری و نوآوری متصل کرده و این فرصت مناسبی است که باید روی آن سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی کرد.

وی در ادامه افزود: تعداد هسته های فناور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران بیشتر از شرکت ها و واحدهای فناور آن است و این موضوع نشان دهنده حرکت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در مسیر صحیح تحقق اهداف علمی و فناوری است.

دکتر رضایی فر از دو برنامه اصلی جایزه فناوری و نوآوری یونسکو و همچنین یارانه تجاری سازی نیز صحبت کرد که پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به عنوان دبیرخانه این دو برنامه به فعالیت می پردازد.

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به همراه شرکت های ایده آل تشخیص آتیه، بهینه تماس آریا نماد، بین المللی هزار پیشه یکتا، سنجش افزار آسیا، پویا فناوران کوثر، رادین دام فرتاک و ویرا افزار آدان در نمایشگاه حضور یافت.

لازم به ذکر است در بخش ابتدایی بیست و سومین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن بازار، دورهمی بزرگ دانشگاهیان با محوریت معرفی مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و همچنین تامین مالی و سرمایه گذاری و آشنایی با نهادهای مالی حوزه فناوری با حضور مهندس فاطمه صداقت فرد معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و دکتر محمدمهدی فریدوند مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد.

در بخش دیگر این نشست کارگاه نحوه تهیه و تدوین طرح کسب وکار توسط دکتر نظری زاده برای مخاطبان برگزار گردید.

همچنین دکتر زلفی گل وزیر علوم،تحقیقات و فناوری نیز از غرفه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و شرکت های آن بازدید کردند.