دکتر علی اسدی؛ توسعه دیپلماسی دانش بنیان، فرصتی برای فعالیت دانش بنیان ها در خارج از مرزهای کشور

دکتر علی اسدی؛ رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در گفت وگوی اختصاصی با تیم رسانه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران درخصوص نشست با شرکت های دانش بنیان گفت: در این نشست، با شرکت های دانش بنیانی که فرایند پذیرش را طی کرده اند، به گفت وگو پرداختیم و قرار است تا هماهنگی های لازم مبنی بر استقرار این شرکت ها در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران انجام شود.

دکتر اسدی با اشاره به شعار سال با عنوان تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی اظهار داشت: در بخشی از این نشست به خدمات پارک علم و فناوری و همچنین انتظارات از شرکت های دانش بنیان پرداخته شد و امیدواریم تا شعار سال و همچنین شعار دانشگاه تهران مبنی بر جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی محقق شود.

وی در ارتباط با چشم انداز استقرار ۲۰۰۰ واحد فناور در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: همه این شرکت ها را نمی توان در ساختمان اصلی پارک علم و فناوری واقع در امیر آباد مستقر کرد، به همین منظور ما اکوسیستم فناوری و نوآوری را توسعه داده ایم و از فضای دانشکده ها و دانشکدگان دانشگاه تهران بهره خواهیم برد.

رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: هدف اصلی ما این است که هسته ها و تیم های فناور در دانشکده ها و دانشکدگان و با حضور دانشجویان و اساتید شکل بگیرد تا این چشم انداز محقق شود. همچنین با شرکت های دانش بنیان که شرایط استقرار دارند، ارتباط گرفته‌ایم. نزدیک به سه هزار شرکت دانش بنیان اعلام آمادگی کرده اند و فرایند پذیرش ۱۰۰ تا ۱۵۰ مورد انجام شده است.

دکتر اسدی توسعه دیپلماسی دانش بنیان و فناور را موضوع مهمی دانست و گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، حضور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را در مناطق مرزی مانند کیش، ارس و کاسپین توسعه داده ایم.

وی در ادامه از ایجاد ارتباط با دانشگاه های کشورهای دیگر صحبت کرد و افزود: با دو دانشگاه کشور عراق وارد مذاکره شده ایم، رووسای این دو دانشگاه از پارک علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان بازدید نیز کرده اند، همچنین دانشگاه ایروان اعلام آمادگی کرده که شعبه ای از پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در آنجا ایجاد شود.

دکتر اسدی در پایان خاطر نشان کرد: مذاکراتی با مناطق آزاد از جمله انزلی، سیستان و کیش صورت گرفته و همچنین به زودی تفاهم نامه ای با منطقه آزاد انزلی منعقد خواهد شد، این تلاش ها برای این است که که شرکت های دانش بنیان بتوانند در خارج از مرزهای ایران فعالیت های دانش بنیانی خودشان را داشته باشند.