حضور پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو

پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قطعات، لوازم و مجموعه‌های خودرو حضور یافت. این نمایشگاه با حضور  معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت،  معاون صنایع عمومی وزارت صمت و مدیرعامل سایپا و قطعه‌سازان کشور افتتاح شد.

این نمایشگاه با حضور  بیش از ۶۰۰ شرکت داخلی و خارجی متشکل از ۴۵ شرکت دانش‌بنیان، بیش از ۵۰۰ تولیدکننده داخلی و ۵۵ شرکت خارجی از کشورهای چین، آلمان، ایتالیا، ترکیه، هلند، امارات، هند، کره جنوبی، تایوان، ژاپن، اندونزی و… در متراژ بیش از ٧٠ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی با حضور اصناف و شاخه‌های صنعتی و خودرویی شامل ماشین‌آلات خودرو و سایر حوزه‌های مرتبط از نهم تا دوازده آبان برپا خواهد بود.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه دکتر منوچهر منطقی معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت اظهار داشت: با توجه به حرکت عالی خودروسازان بخش خصوصی، تولید محصولات جدید در کشور و عملیاتی شدن واردات، بازار خودروی کشور به سمت رقابت بیشتر در حرکت است.

دکتر منطقی با اشاره به اینکه تفاوت این دوره از نمایشگاه با ادوار گذشته آن در ارائه محصولات جدید و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها برای تحقیق و توسعه (R&D) است، افزود: به احتمال زیاد در نمایشگاه بعدی نیمی از تولیدات از محصولاتی است که پیش از این تولید می‌شد و نیمی دیگر محصولات جدیدی است که با توسعه R&D در شرکت‌ها تولید خواهد شد و به همین دلیل آینده روشنی  برای صنعت خوردو و قطعه سازی کشور متصور هستیم.

معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه امروز دغدغه اصلی تولیدکنندگان به تیراژ مناسب رسانیدن محصولات جدید است، خاطرنشان کرد: باید خودروسازان به سمت و سویی بروند که خودروهای جدیشان را هر چه زودتر عرضه کنند و برای قطعات جدید سفارش بیشتری بدهند.

منطقی ضمن اشاره به برنامه ریزی ایران‌خودرو و سایپا برای تولید ۹ خودروی جدید در سال آینده گفت: این موضوع سبب می‌شود محصولات جدید تولید شده از سوی قطعه‌سازان در این محصولات جدید استفاده شود و عرضه و تقاضا در این حوزه به تعادل نزدیک شود.

وی با یادآوری این نکته که ۷۰ درصد کیفیت خودرو مربوط به قطعات آن است و قطعه‌سازان برای ارتقای کیفی تولیدات خود برنامه‌های متعددی دارند؛ تصریح کرد:  به‌طور قطع کیفیت در خودروهای جدید به سطح مطلوب رسیده و با فرآیندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند، کیفیت در خودروهای فعلی و جاری نیز ارتقا یافته و به سطح قابل قبول خواهد رسید.

منطقی از رقابت در بازار خودروی کشور صحبت کرد و افزود:  با توجه به حرکت عالی خودروسازان بخش خصوصی و افزایش سه برابری تولید در نیمه نخست امسال، تولید محصولات جدید از سوی خودروسازان بزرگ کشور و همچنین عملیاتی شدن واردات، بازار خودروی کشور به سمت رقابت بیشتر در حرکت است. به‌طور قطع تا یکی دو سال آینده وضعیت بازار خودروی کشور با امروز بسیار متفاوت خواهد بود.

در جریان نخستین روز از این نمایشگاه؛ تفاهم‌نامه همکاری برای تولید خودروی اقتصادی بین گروه خودروسازی سایپا و انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه با مدل تجاری همکاری جدید بین زنجیره تامین و خودروساز و پیاده‌سازی رده‌بندی در قطعه سازی امضا و مقرر شد تکوین محصول نهایی با رویکرد قیمت هدف توسط کنسرسیومی متشکل از قطعه‌سازان منتخب رده‌یک و تحویل بسته قطعات منفصله و تولید در گروه سایپا با مشارکت در طراحی انجام شود.

این تفاهم‌نامه به امضای عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت، محمدعلی تیموری‌ مدیرعامل سایپا و آرش محبی‌نژاد و مهدی مطلب‌زاده به نمایندگی از انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان خودرو کشور رسید.